Muzikanten

Bert Kruijer
klarinet, saxofoons, fluiten

Bert had in zijn vroege jeugd tien jaar lang blokfluitles en speelde daarna een aantal jaren ‘op Sloterdijk’ altsaxofoon bij de fanfare ‘Crescendo’. Er volgde de NJN (wie is er niet groot mee geworden), waar de volksmuziek al gauw de bloemetjes en bijtjes verdrong. Stapte over op klarinet na kennismaking met de Balkanmuziek, speelde o.a. bij Dan Heyman, Eleni Tsaouli en Ciga Despotović.

Hij legde een stevige basis voor Bulgaarse muziek tijdens een verblijf in Gabrovo bij klarinettist Obreshko Obreshkov. Er volgden vele groepen en activiteiten, ‘de Muziekgroep’, het oudste Nederlandse balorkest, ensemble Rakija, dansgroep Oro, het koor ‘Vrouwvolk’, muzikale leiding en arrangementen bij het Internationaal Danstheater, daarna Balkanswingband Sultan. Uitstapjes naar het Amsterdams Salonorkest, het Steely Dan Project en het koor Slavuj met Ivo Boswijk. Sinds enkele jaren bij het koor Chubritsa, als klarinettist en arrangeur.

Wim Zuiderwijk
tâpan, darabuka, snare, dohol

Wim begon al op zevenjarige leeftijd met dansen bij Ivon Despotović. Van het dansen naar het slagwerk was het een kleine stap. Wim probeert de dansers zo goed mogelijk ritmisch te ondersteunen en doet ook bijna ieder jaar een cursus bij ome Dick om het contact met de dans niet te verliezen.

Wim heeft gespeeld in diverse orkesten en dansgroepen, onder andere Kaleb, ABB band, Prijatno, Zarowe, Praznik, Mladost en Chubritsa. Hij begeleidde Ivon Despotović op de dansacademies in Amsterdam en Rotterdam, Lisette Langeveld in Tilburg en Wijnand Karel in Haarlem.

John Kamp
zang. viool (en andere instrumenten)

Johns bagage is 20 jaar orkest Pravo en 35 jaar orkest Kaleb.

Eigenlijk is het allemaal op de middelbare school begonnen. Maurits en Tineke van Geel (Tineke was 6 jaar zijn klasgenoot) organiseerden volksdansen op school en die muziek was wel erg spannend.

Hij was bijna 18 toen hij met viool begon: het leek hem wel leuk en we vonden dat er een viool in het opgerichte orkest Pravo moest komen. Vijf jaar later kocht hij een contrabas om daarnaast bij Kaleb te gaan spelen en stond aan de wieg van het orkest van dansensemble Paloina. In die periode zijn er nog wel wat andere instrumenten gevolgd.

Sinds ’De laatste toegift’ van orkest Kaleb in 2015 is John het spelen op volksdansbals erg gaan missen en viel diverse keren bij verschillende orkesten in, dus het initiatief voor een nieuw balorkest kwam als geroepen! Een grote inbreng als zanger bij dit orkest is voor John een fijne ontwikkeling.

Joost Meilof
contrabas 

Joost kwam op zijn eenentwintigste met een cello in de volksmuziek terecht, maar verruilde die al gauw voor een contrabas. Hij huurde op dat moment een kamer bij Johan en Erda Baerents. Via Johan kwam het balletje aan het rollen. Joost speelde onder andere in Novi Gospodar, Dutch Comfort, Zadardansensemble Paloina, de ABB-band, Kaleb, Balqana en Wii Muzikanti.

Jaap Leegwater
gitaar, zang, dwarsfluit

Jaap is eigenlijk bekend als dansdocent Bulgaars. Hij is wereldwijd bekend met zijn dansen en choreografieën, zoals bijvoorbeeld KaramfilDobrudžanska pandelaKrajdunavsko horoMâri Marijko en vele meer. Hij heeft diploma’s behaald in zowel het onderwijs als de internationale volksdans. Gefascineerd door de onregelmatige Balkanritmes en aangetrokken door de expressiviteit van de bewegingen hierin, specialiseerde Jaap zich in Bulgaarse dans en choreografie. Hij was een van de eerste niet-Bulgaren die waren uitgenodigd om te studeren aan de Staatschoreografenscholen in Sofia en Plovdiv, Bulgarije.

Nu kan Jaap zich in ons orkest richten op zijn muzikale kwaliteiten – en hierbij soms zijn eigen dansen begeleidend. Jaap speelde ook in orkest Zadar en heeft zijn eigen pagina op het internet.

Jan Wollring
accordeon

Jan is op zijn negende begonnen met klassiek piano. Bij de NJN kwam hij een hoop hupsende mensen tegen en die hupsten beter op live muziek! Echter was dat niet op muziek van Beethoven, Schubert of Rachmaninov en de piano bleek uiteindelijk niet zo handig mee te nemen op kamp – daarvoor bood de accordeon uitkomst. In 1985 hiermee begonnen en nadat na een paar jaar hupsbegeleiding de Beeraak geen geheimen meer kende is Jan zich gaan specialiseren in de Bulgaarse volksmuziek. Zonder enige accordeonles te hebben gehad werd hij aangenomen op het conservatorium.

Jan speelt ook in orkest Čalgija, speelde in balorkest Wii Muzikanti. Hij stond aan de wieg van orkesten Na Trapeza, Trediki en Soluna. Hij heeft onder andere de dansgroepen Zarowe, Praznik en Hupsakee begeleid. Hij is de vaste co-repetitor van Jaap en was dat van Eddy Tijssen. Hij begeleidde vele zangers en koren, waaronder Ensemble Chubritsa, het Pauni Trio en Galina Durmushliyska